Copenhagen IFF startede i 2003 og har med 2007 festivalen afholdt fem udgaver af Danmarks første store internationale filmfestival. Enhver festival er jo international i sit program, men ikke nødvendigvis kendt i udlandet eller gæstet af udenlandsk branche og presse. Copenhagen IFF er den første festival i Danmark med et konkurrence program, en international jury, master classes, seminarer og ikke mindst et internationalt marked for danske film. Den sidste festival i 2007 er blevet evalueret internt og i forhold til de offentlige partnere. Med et større tilskud af offentlige penge end de andre danske filmfestivaler, var det fra starten vigtigt, at al afrapportering blev opgjort så nøjagtigt som muligt fra økonomi til billettal. Da vi nu er tæt på etableringen af en fusionering med Natfilm og Cph: Dox, vil du i det følgende kunne se nogle af de væsentligste facts om festivalen. 2007 i tal og skrift: Om økonomi
Om publikumstal Om de kendte navne i 07
Om andre festivalers budgetter Om kendskabet til Copenhagen IFF |
Den Gyldne Svane |
|
|
----------------------------------------------------------------------------
COPENHAGEN IFF’s FINANSIERING i 2007
2.000.000 kr. fra Københavns Kommune
1.000.000 kr. fra Kulturministeriet
1.300.000 kr. fra Det Danske Filminstitut
500.000 kr. fra HUR
1.566.033 kr. fra sponsorer, fonde, billetindtægter etc.
6.366.033 kr. i alt
Her til kommer:
1.550.000 kr. i supply sponsorering
TOTAL BUDGET 7.916.033 kr.
Den offentlige finansiering i 2007 var dermed på i alt 4.800.000 kr.
Festivalen finansierede selv 39,3% af budgettet.
----------------------------------------------------------------------------
PUBLIKUMSTAL I 2007
I 2007 havde Copenhagen IFF en total på 24.681 publikummer.
Heraf er antal solgte biografbilletter 18.806.
Billetterne blev solgt/formidlet som henh.:
Almindelig billet, pris pr. stk. 75,-kr.
Rabatkort (6 bill. Til 5 pris) 390,-kr.
Filmpas (fri adgang) 595,-kr.
Special priser (oftest højere) 129,-kr.
Badge akkrediterede professionelle 50 Euro
Badge til akkredit. Presse gratis
Badge til gæster-sponsorer gratis
Badge til staff + frivillige gratis
Alle salgstal afregnes med biograferne. Derfor er opgørelserne meget nøjagtige.
Salgsmetoden fra København er ikke opfundet af os selv, men er kopieret. Dette billede vil man nemlig genfinde på alle udenlandske filmfestivaler.
Også på de danske filmfestivaler som Natfilm og Cph:Dox har man tusinder af gratis billetter til gæster og sponsorer. Alle festivaler opgiver deres samlede total som tilskuertal og man kan derfor ikke sammenligne bruttotal med nettotal som nogle aviser gør.
Til tider er et film-event knyttet sammen med en efterfest med buffet og drinks. I de tilfælde tages en højere pris eksempelvis 129,-kr. (special priser).
Festivalernes størrelsesorden mht. gæster, professionelle deltagere og frivillige spiller meget ind på gratis billetternes antal. Også sponsorer og andre partnere vil ofte have gratis billetter til gengæld for en aftale om et sponsorat. Et kendt fænomen fra alle internationale festivaler.
Antallet af udenlandske gæster har altid været væsentligt større på Copenhagen IFF end på andre danske filmfestivaler.
Frivillige aflønnes i sagens natur ikke, men får mad og et filmpas i stedet. På Sundance festivalen i USA er der f.eks. 800 frivillige.
Ofte ønsker inviterede gæster at blive nogle dage ekstra og se festivalens program og får så naturligvis et filmpas til fri afbenyttelse, idet gæsterne aldrig får honorar, hvis de blot er til stede for at præsentere deres egen film. Det samme gælder juryerne, som til gengæld får god service. Samme service får vi andre, når vi besøger andre udenlandske filmfestivaler.
Ved gallaer er det kutyme at invitere gæsterne uden at opkræve betaling. F.eks. til åbning og prisuddeling. Men også ved specielle events, hvor f.eks. en instruktør får en Honorary Award. Her inviteres f.eks. ofte ambassadefolk og sponsorer.
Salg af billetter ved andre filmfestivaler udgør et meget varieret billede, fra Cannes, hvor det nærmest ikke er muligt for et almindeligt publikum at se filmene, men hvor man kun som professionel kan komme ind i biograferne. Til Berlin, hvor man har et publikum 110.000.
2006 - år 4 - 25.273
2005 - år 3 - 22.571
2004 - år 2 - 23.814
2003 - år 1 - 16.688
----------------------------------------------------------------------------
STORE UDENLANDSKE NAVNE GÆSTEDE FESTIVALEN
Copenhagen IFF’s sidste udgave løb fra d. 20-30. september 2007 og var den 5. festival siden starten i 2003. Festivalen var spækket med store internationale navne. Det begyndte med, at den Cannes vindende US instruktør Julian Schnabel pyntede op til åbningen og selv præsenterede ”Dykkerklokken og sommerfuglen”.
En stribe store, tunge kunstnere fra Europa blev hyldet, først og fremmest 3 af verdens største manuskriptforfattere franske Jean-Claude Carriere (Bunuels forfatter), britiske David Hare (The Hours) og irske Jim Sheridan (My Left Foot, In America), men også den blændende brite Kenneth Branagh kom for at præsentere sin nyeste film ”Sleuth” med manuskript af Harold Pinter og med Jude Law og Michael Caine i hovedrollerne.
Juryformand Katinka Farago var i mange år en nær medarbejder til Ingmar Bergman og hjalp med at hylde den nyligt afdøde filmlegende.
Den fremragende tyske film ”Forfalskerne” var i konkurrencen, af den østrigske instruktør Stefan Ruzowitzky, præsenterede filmen for publikum. Han vandt for nyligt en Oscar for samme film som bedste udenlandske film. ”The Band’s Visit’s” af den israelske instruktør Eran Kolirin var også i konkurrence og Kolirin introducerede selv filmen, som siden har haft enorm succes og vundet mange priser bl.a. ved European Film Awards i Berlin, december 2007.
Copenhagen IFF har altid inviteret alle de instruktører, som er i konkurrence, og vi har hvert år fulgt mange nye, unge talenter senere få megen opmærksomhed og mange priser for de film, vi har vist i København.
Den britiske instruktør David Mackenzie er en af dem. Siden 2003 har han fået vist alle sine film hos os og gæstede os igen i 07 med sin nyeste film ”Hallam Foe”. Sam Gabarski’s nye film ”Irina Palm” med Marianne Faithfull i hovedrollen blev også instroduceret af instruktøren selv.
Blandt de mere prøvede filmfolk så vi en af Frankrigs store og produktive instruktører Patrice Leconte, som introducerede ”Min bedste ven” med pragtfulde Daniel Auteuil i hovedrollen. Ulf Hultberg (Sverige) var her for at præsentere ”Den sorte Pimpernel” sammen med hele holdet og især hovedrolleindehaveren Michael Nyquist.
----------------------------------------------------------------------------
ANDRE FILMFESTIVALERS OMFANG OG FINANSIERING
Der er ca. 950 filmfestivaler over hele verden, og tallet øges stadig. I de sidste år er der opstået en ny type filmfestivaler med enorme budgetter fra start, som er etableret som politiske prestige projekter. Disse festivaler har forrykket billedet for resten af festival verden.
CANNES FILM FESTIVALEN
Over 60 år gammel A-festival. Det årlige budget er på ca. 20 millioner Euro eller 148.600.000 kr. Lidt over 50% er offentligt finansieret.
Citat fra deres egen website: Festivalens budget ligger på ca. 20 millioner Euros, hvoraf det halve stammer fra offentlig støtte via National Cinema Centre (C.N.C det franske filminstitut), som hører under authority of the Ministry of Culture and Communication, fra Cannes by og andre lokale myndigheder (Provence-Alpes-Côte d'Azur Regional Council and Alpes-Maritimes General Council). Denne finansiering fuldendes af bidrag fra en række professionelle grupper og institutioner sammen med festivalens officielle Corporate sponsors. Cannes er den fornemste blandt A-festivalerne. Cannes har en væsentlig indtægt fra salg af badges til akkrediterede professionelle. Men stort set ingen salg af billetter til et alment publikum.
BERLIN FILM FESTIVALEN
59 år gammel A-festival. Total budget 15 millioner Euro eller 111.6 millioner kr. Heraf er ca. 50% finansieret af staten. Heraf statsmidler 6.3 mill. Euro eller 46.872 mill. Kr.
Samt andre offentlige midler, MEDIA etc. 1.2 mill. Euro eller 8.928 mill. Kr.
I alt public funding 7.5 mill. Euro alias 55.8 mill. Kr.
Resten skaffes til veje via sponsorer, ved store indtægter fra markedet ved salg af stande, screeninger, desuden fra billetsalg, Merchandise, advertising etc. Berlin festivalen har et publikum på 110.000 tilskuere.
ROME INTERNATIONAL FILM FEST
Nyeste filmfestival. Startede først d. 13 oktober 2006, i stærk konkurrence med den gamle Venedig filmfestival i september. Drivkraften bag er Roms borgmester, Walter Veltroni, og den har allerede et budget på linie med Berlin festivalen på 110 danske millioner. Og havde fra starten ambitioner om være blandt de største og mest betydningsfulde.
Den opgav på forhånd at konkurrere med Cannes og Berlin og blev derfor en udpræget publikumsfestival, med et publiukmstal på 110.000 og ikke mange udenlandske akkrediterede men massiv fokus på stjerner og glamour.
Festivalen er finansieret af både City of Rome og Rome Chamber of Commerce, men også af Lazio Regionen, the Province of Rome og af hoved sponsoren, BNL Bank. De får 3 millioner Euro (22,2 Millioner kr.) alene af kulturministeriet, som giver det samme til Venedig Film Festivalen. Vi kender ikke den nøjagtige procent af offentlig støtte. I Rom var det et bredt politisk ønske at få denne festival med glamour og stjerner.
Nicole Kidman var gæst ved åbningen i 2006. Det kostede 1. million dollars at få hende over i privatfly. I år har de haft Sofia Loren, F.F. Coppola, Sofia Coppola, Sean Penn, Robert Redford, Tom Cruise, Jane Fonda, Ethan Hawke etc. Man betaler store honorarer til stjernerne for at komme.
SAN SEBASTIAN FILM FESTIVAL
er en A-festival og Spaniens største festival, som har eksisteret i 54 år. Har specialiseret sig i spansktalende film dvs. også mange Latin Amerikanske film. Den har et budget på ca. 10. millioner Euro dvs. ca. 75 millioner kroner, heraf er over 60% statsstøttet.
VALLADOLID FILM FESTIVAL
er den næststørste festival i Spanien. Meget respekteret festival. Deres budget er på 1.500.000 euros eller 11 millioner kroner. 67% kommer fra City Hall, den regionale regering og kulturministeriet, 23 % sponsors og 10% er egen indkomst.
THESSALONIKI FILM FESTIVAL
i Grækenland startede i 1960, er altså 47 år gammel og en prestigefuld festival, men blev først i 1992 internationalt anerkendt. Den har et budget på 3,5 million Euro dvs. 26 millioner kroner, ca. 50% er statsstøtte. De har store stjerner, betaler for mange udenlandske journalisters både rejser og ophold. Har mange film fra Østeuropa.
LONDON FILM FESTIVAL
British Film Institute (BFI) står bag den 51-årige festival, med et nuværende budget på 35-40 millioner kroner. Dog mener festivalen ikke, at de kan konkurrere med de andre store filmfestivaler med mindre de får forøget og fordoblet deres budget til 7-8 mill. Pund, altså 70-80 millioner kroner. Det kæmper de nu for at opnå til deres 2009 festival, idet deres konkurrent Edinburgh Film Festival netop har fået forøget deres budget af U.K.Film Council med 3.8 mill. Dollars over tre år.
Begge festivaler kæmper for at kunne være med i den første liga blandt de festivaler, som er mest betydningsfulde.
EDINBURGH INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Startede i 1947 og har dermed eksisteret i 62 år. I år flytter den dato fra august til juni og har for nyligt annonceret, at de satser på en profil for nyt talent og en ambition om at blive ”the world’s leading festival of discovery” eller Europas Sundance.
DUBAI INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
I United Arab Emirates har eksisteret i kun 5 år, men ruster sig nu til at blive en af de største festivaler med glamour og red carpet. De startede i 2004 med et budget på 10 millioner dollars, ca. 50 mill. Kroner. Men et forøget nyt kæmpe budget skulle gøre dem i stand til at ”købe” stjerner i læssevis. Budgettet kendes ikke, men præges af store olie-penge.
HAUGESUND FILM FESTIVAL
i Norge afholdes i august og er 25 år gammel. Har et budget på godt 12 millioner kroner. Den er etableret og drevet af norske filmdistributører, som leverer de indkøbte film som forpremierer på festivalen. De afholder tre nordiske markedsdage for købere, festival programmers, professionelle og presse. Staten og Haugesund kommune støtter stort. Den har et lille publikumstal, som ikke engang offentliggøres. Men tiltrækker filmfolk fra Norden.
GÖTEBORG FILM FESTIVAL
Er 30 år gammel festival, ligger i januar og har et budget på 19 millioner kr. Den er den største filmfestival i Norden publikumsmæssigt, med ca. 110.000 tilskuere. Det er en forening og filmklub, som afholder aktiviteter året igennem. De viser ca. 450 film, inkl. kort film og dokumentarfilm. Kender ikke procent af offentlig støtte, men støttes af statsmidler og har også en stor billetindtægt. Afholder tre dages nordisk marked for købere, festival programmers, professionelle og presse.
VENEDIG FILM FESTIVAL
Er en af de fineste A-festivaler, som har eksisteret i 65 år og dem har vi desværre ikke budget oplysninger på.
TORONTO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL GROUP
Opstod for 32 år siden og laver ikke blot Toronto Film Festival, men også børnefilmfestival, et cinematek, et bibliotek og programmer og uddannelse for professionelle. Organisationen er “a charitable, not-for-profit, cultural organization whose mission is to transform the way people see the world. Its vision is to lead the world in creative and cultural discovery through the moving image.”
The Group genererer et årligt flow på $67 million CAD, incl. $33 millioner på turisme, og opererer med et årligt budget på $17 million eller ca. 85 millioner kroner. For tiden har de mere end 100 full-time ansatte, 500 part-time og sæson staff, og regner med over 2000 frivillige året rundt.
--------------------------------------------------------------------------------
Kendskabet til Copenhagen IFF
Citat fra Børsen 24/10 2007:
”En undersøgelse som Greens Analyseinstitut har foretaget for dagbladet Børsen viser, at kun 15 pct. af danskerne kender til Cph:Dox, og at 85 pct. aldrig har hørt om dokumentarfilmfestivalen.
Andre københavnske filmfestivaler, som Copenhagen International Film Festival og Natfilmfestivalen, er kommet langt bedre igennem med budskaberne. Og til sammenligning kender 72 pct. og 59 pct. af de adspurgte til henholdsvis Copenhagen International Film Festival og Natfilmfestivalen.
Undersøgelsen er foretaget som telefoninterview i perioden 8.-10. oktober. I alt deltog 894 personer i alderen 18 år og derover.”
--------------------------------------------------------------------------------
|
Copenhagen International Film Festival 2007 løb af stablen d. 20. - 30. september.
Copenhagen International Film Festival - en rigtig filmfestival lige udenfor døren. Spørgsmål? Har du spørgsmål, du ikke får besvaret her på hjemmesiden, kan du kontakte festivalens sekretariat på tlf. + 45 33 45 47 49 eller sende os en mail på info@copenhagenfilmfestival.com
|
|
|